kolektyw

Tydzień z MotoGP'08 - Dzień trzeci: Grand Prix

| 12.11.2008

Motocyklowe Mistrzostwa Świat

MotoGP to skrót od Moto Grand Prix, czyli Motocyklowych Mistrzostw Świata. Jeszcze pełniejsza nazwa brzmi Road Racing World Championship Grand Prix, ale ze względu na swoją długość i złożoność jest ona zdecydowanie rzadziej używana. Ścigają się tu tylko najlepsi z najlepszych kierowców, a wygrywają i zostają mistrzami już tylko nieliczni. Motocykle, które startują w zawodach, są wyposażone w najnowsze technologie i rozwiązania, które są jednocześnie testowane podczas wyścigów. Nie można ich kupić w normalnej sprzedaży oraz nie można takim motocyklem poruszać się po drogach publicznych.

Powstanie organizacji datuje się na rok 1949, kiedy to Fédération Internationale de Motocyclisme (w skrócie FIM - założona we Francji federacja trzymająca pieczę nad sportami motocyklowymi) po raz pierwszy zorganizowała Motocyklowe Mistrzostwa Świata, w których zwyciężył Leslie Graham. Od tego czasu stopniowo zaczęły się tworzyć ramy ogólnych zasad oraz regulaminu, m.in. zabroniono stosowania specjalnych paliw czy silników z turbodoładowaniem.

 

 

Mechaniczna rewolucja

Na przestrzeni lat zawody podzielone były na różne klasy, takie jak chociażby: 50cm, 80cm, 125cm, 250cm, 350cm, 500cm i 1000cm sześciennych - oczywiście nazwa ta wskazuje górną granicę pojemności w startujących motocyklach, nie jest jej sztywnym wyznacznikiem. Obecnie podział ten zmalał do jedynie trzech klas; pozostawiono klasy do 125, 250 oraz 800 centymetrów pojemności. W przeciągu wielu lat dokonały się także rewolucje w budowie silników używanych do wyścigów. Dawniej praktycznie w każdej kategorii dominowały motocykle z silnikami czterosuwowymi, następnie w latach 70. w mniejszych klasach prym zaczęły wieść "dwusuwowce", by w końcu to zjawisko rozprzestrzeniło się na całą ligę.

We wczesnych latach 80. porzucono klasę 350cm, a najmniejsza z klas - początkowo mająca 50cm pojemności, z czasem powiększona do 80cm - została zlikwidowana w 1990 roku. Wtedy też ustalono, że wyścigi rozgrywane będą jedynie w trzech dopuszczanych pojemnościach, do: 125cm, 250cm oraz 500cm sześciennych. Podział ten utrzymał się przez prawie piętnaście lat, aż w roku 2002 wprowadzono kolejne zmiany. Wszystko dlatego, że "pięćsetki" po tylu latach ścigania się osiągnęły już swoją maksymalną moc, przez co ich rozwój stanął w miejscu. Wprowadzono więc przepis umożliwiający ściganie się w tej klasie albo motocyklem z silnikiem dwusuwowym, maksymalnie czterocylindrowym o pojemności 500cm, albo z prototypowym "czterosuwowcem", bez limitu co do ilości cylindrów, za to o pojemności od 350 do 990cm sześciennych. Jak się okazało, nowe "czwórki" lepiej radziły sobie na zakrętach oraz dysponowały większym momentem obrotowym, dzięki czemu bezsprzecznie wygrały rywalizację z "dwusuwowcami".

Następna zmiana to już zdecydowanie historia najnowsza. Jeszcze dwa lata temu najszybszą z klas była ta do 990cm, ale od sezonu 2007 z powodu zbyt dużych prędkości osiąganych przez motocyklistów oraz śmiertelnego wypadku Daijiro Kato na torze Suzuka w 2003 roku zmianie uległa pojemność motocykli. Niedawna górna granica 990cm zmniejszona została do 800cm. Jednak czy aby na pewno coś to dało? Sprawa jest dyskusyjna, bowiem z większą pojemnością najwyższa zmierzona prędkość w czasie specjalnego testu wyniosła 347.4 km/h. Natomiast teraz podczas normalnego wyścigu Casey Stoner osiągnął wynik 347 km/h - i podkreślamy raz jeszcze, było to podczas zwykłych zawodów, a nie specjalnych testów! Do tego porównując czasy przejazdu obu klas motocykli można stwierdzić, że "osiemsetki" sprawują się lepiej od swoich starszych kolegów. Ponadto w przyszłości szykuje się następna zmiana, bowiem obecne 250cm ma zostać podwyższone do 600cm sześciennych. Będzie się działo.

Zasady i roztwory...

W wyścigu MotoGP premiowanych punktami jest piętnaście pierwszych miejsc. Zwycięzca do swojej puli może dopisać dwadzieścia pięć punktów, natomiast zawodnik zajmujący ostatnie premiowane miejsce - jedynie jeden punkcik. Podobnie jak w F1, kierowcy używają dwóch rodzajów ogumienia - slick oraz wet - występujących w trzech rodzajach mieszanek: hard, soft oraz medium.

Weekend Grand Prix trwa trzy dni. Piątek jest dniem treningowym i kwalifikacyjnym, w którym kierowcy przejeżdżają sobie trasę dla treningu, a w dwóch mniejszych klasach prowadzone są pierwsze rundy kwalifikacji. W klasie do 125 oraz 250cm, by zakwalifikować się do wyścigu, należy uzyskać maksymalnie 107% czasu, który uzyskał kierowca z najlepszym czasem i wywalczył pole position. W sobotę prowadzone są drugie rundy kwalifikacji, natomiast w niedzielę odbywa się poranny trening nazywany "warm up" (rozgrzewka), a następnie startują poszczególne wyścigi. Wyścig zaliczony jest, jeżeli kierowca przejechał przynajmniej 75% dystansu lub dojechał do mety nie później niż 5 minut za zwycięzcą.

W razie deszczu zawodnicy startujący w klasach do 125 oraz 250cm mogą przerwać wyścig, natomiast klasa MotoGP ściga się dalej, aż do ukończenia zawodów. W takim wypadku przysługuje im prawo do wymiany motocykla lub opon, jeżeli zgodzą się na to sędziowie.

 

Wyścigowa rzeczywistość

Obecnie MotoGP rozgrywane jest w osiemnastu rundach na terenie szesnastu różnych krajów położonych na czterech kontynentach. Jako nowość w tym sezonie rozegrano wyścig na torze Indianapolis Motor Speedway w USA, jednak ścigała się tam tylko "królewska" klasa. Dokonano także dwóch zmian w kalendarzu, przesuwając o tydzień wcześniej zawody w Portugalii oraz rozgrywając o siedem dni później niż normalnie finałowy wyścig w Walencji. Dokładniej wyścigowym torom przyjrzymy się w jutrzejszym tekście, na który już dziś zapraszamy.

W kończącym się już sezonie Mistrzostw Świata klasy do 125cm bierze udział 38 zawodników oraz 18 drużyn startujących na motocyklach marki Aprilia, Derbi, KTM, Honda, Loncin, Seel oraz Yamaha. Grand Prix "dwieście pięćdziesiątek" to dwudziestu czterech zawodników startujących w barwach szesnastu zespołów oraz pięć rodzajów maszyn: Aprilia, Honda, Gilera, KTM i Yamaha. Najwyższa z klas, czyli słynne MotoGP, to osiemnastu kierowców startujących w dziesięciu "teamach" na motocyklach marki Ducati, Honda, Kawasaki, Suzuki lub Yamaha.

W klasyfikacji generalnej po swój dziewiąty tytuł pewnie zmierza Valentino Rossi i już wiadomo, że w tym momencie nikt nie jest w stanie mu zagrozić - podobnie jak firmie Yamaha w klasyfikacji mistrzostw konstruktorów. W najmniejszej z klas walka o mistrzostwo rozegra się do końca, bowiem Francuz Mike Di Meglio jeżdżący na Derbi ma jedynie dziesięć punktów przewagi nad drugim w klasyfikacji Włochem Simone Corsi dosiadającym Aprilii. W rankingu konstruktorów to wspomniana Aprilia jest liderem zarówno w kategorii do 125, jak i do 250cm pojemności. Tutaj natomiast zwycięstwo zapewnił już sobie Włoch Marco Simoncelli jeżdżący Gilerą. Drugie miejsce natomiast będzie należało do Hiszpana Alvaro Bautisty na Aprilii, i to bez względu na przebieg niedzielnych zawodów.

Tym akcentem kończymy trzeci dzień Tygodnia z grą MotoGP'08. Już jutro opowiemy Wam o torach, na których odbywają się wyścigi, jeżeli więc chcecie wiedzieć, które z nich położone są najbliżej Polski lub który ma najdłuższą prostą - zapraszamy do przeczytania jutrzejszego tekstu.

Komentarzy: 0. Wyświetlanie: wszystkie
Proszę włączyć obsługę plików COOKIES w przeglądarce i odświeżyć stronę.
www.gram.pl
Copyright © MotoGames. Wszystkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie do tekstów oraz materiałów zawartych w serwisie należą do kierownictwa serwisu MotoGames, zabrania się ich kopiowania bądź użytkowania w jakiejkolwiek formie bez zgody kierownictwa serwisu pod groźbą wstąpienia na drogę prawną.